عرضه و تقاضا در بازار بورس

Wiki Article

بازار در زندگی ما و رفع نیازهای ما نقش مهمی دارد اما سیستم بازار چطور کار میکند؟ در واقع پدیده تقاضا، ارتباط بین نیازهای ضروری مصرفکننده و میزان کالای در دسترس را نشان میدهد. شرایط فعلی گویای آن است که برخلاف دهههای گذشته، بازار مسکن به سرعت خود را با تحولات اقتصادی وفق میدهد. که هر یک دارای ویژگی خاص خود میباشند. در ادامه تغيير در هر يک از اين عوامل با ثابت در نظر گرفتن ديگر عوامل را بررسي مي کنيم. گفتيم که عوامل متعددي بر تقاضا موثرند. تغيير در درآمد اما منجر به حرکت بر روي نمودار تقاضا نمي شود بلکه آن را جابجا مي کند. به عبارتي ديگر در اين شرايط ما بر روي نمودار تقاضا حرکت کرده و بالا و پايين مي رويم. برای انداز گیری شدت حرکت رو به پایین از خط روند زرد نزولی بزرگ استفاده میکنیم. 2. شما باید یک سطح مقاومت نسبتا قوی را در داخل روند ما پیدا کنید.


روش معاملاتی عرضه و تقاضا از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می کند و مزایای بسیاری دارد. رسم خطوط حمایت و مقاومت براساس مفهوم پرایس اکشن عرضه و تقاضا و تحلیل رفتار معامله گران برای همه آسان نیست. در مطالب فوق با معنا و مفهوم عرضه و تقاضا آشنا شدید حال به بررسی تأثیر عرضه و تقاضا بر قیمت می پردازیم. اگر مقدار عرضه کمی بالاتر رود، نقطه تعادل کاهش و اگر مقدار تقاضا بالاتر رود، نقطه تعادل اندکی افزایش می­یابد. کشش قیمت خیلی بالا بدین معناست که وقتی قیمت یک کالا بالا می رود، فروشندگان تعداد کمتری از آن کالا را موجود می کنند و وقتی که قیمت آن کالا کاهش یابد فروشندگان تعداد بیشتری را عرضه می کنند. اکنون که با مفهوم عرضه و تقاضا در بورس آشنا شدیم، میتوانیم بهتر به سازوکار معاملات در بورس پی ببریم. در ادامه قصد داریم به بررسی این مفهوم در بازار سرمایه بپردازیم و با نحوه تغییرات قیمتی سهم و علل ایجاد صفهای خرید و فروش آشنا شویم.


با توجه به مفهوم عرضه قطعا میدانید «تقاضا» به تعداد کل خریداران که قصد دارند سهمی را با هر قمیتی خریداری کنند گفته میشود. البته تورم عمومی در هر دو شاخص ماهیانه و سالیانه به ترتیب با ثبت رکورد ۱۲ درصد و ۵۲ درصد، بالاتر از تورم بازار مسکن قرار گرفت. بر این اساس جریان سرمایهگذاری باید مسیر خود را در هر دو بخش تولید و سفتهبازی از شمال به مرکز، جنوب و حومه تهران تغییر دهد. نخستین رکورد به رسیدن متوسط قیمت به ۳۹.۴ میلیون تومان در هر متر مربع مربوط میشود که رقمی بیسابقه محسوب میشود. واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع رتبه اول از نظر مساحت را به خود اختصاص می دهد و حدود ۵۴ درصد معاملات در واحدهای کمتر از ۸۰ متر انجام میشود. بنابراین، اگر برای مدت طولانی در سطح تقاضا معامله میکنید، باید معامله خود را تا زمانی که اقدام قیمت به منطقه عرضه بعدی در نمودار برسد، حفظ کنید. در حالتی دیگر اگر عرضه در برابر تقاضا برای محصولی زیاد باشد، ترسی از کمبود آن محصول در میان معامله گران حس نخواهد شد. برای مثال، فرض کنید اگر قیمت بنزین برای هر لیتر ۲ دلار باشد، به طور میانگین، افراد به احتمال زیاد دوست دارند و میتوانند ۵۰ لیتر در هفته بخرند.


از طرف دیگر نرخ رشد واقعی قیمت مسکن، منفی است.

تقاضای زیاد برای عرضه محدود سهام باعث افزایش قیمت سهم خواهد شد. عرضه در قیمت و مقدار P1 و Q2 انجام میشود و تقاضا در همان قیمت با مقدار Q1 انجام میشود. پاسخ: ما می دانیم که مقدار تعادل در جایی است که عرضه تقاضای تقاضا را برابر یا تقسیم می کند. در این وضعیت، در قیمت P1، مقدار کالاهای مورد تقاضا توسط مصرفکنندگان در این قیمت Q2 است. اما اتفاق مثبت میتواند این باشد که جریان بخر و بفروشی و سفتهبازی در عین حال که بازار مسکن را مأمنی برای حفظ ارزش دارایی انتخاب کرده، تقاضای بالفعل خرید در سالهای آینده را در محاسبات خود لحاظ کرده است. طرف عرضه اگرچه از ماراتن رشد قیمتها سود برده اما در عین حال با بلوکه شدن دارایی خود مواجه شده است. از طرف دیگر نرخ رشد واقعی قیمت مسکن، منفی است. يک مثال خوب براي چنين کالايي بليط اتوبوس است. وقتي وضع شما خوب مي شود، احتمال اينکه اتوبوس سوار شويد کاهش مي يابد و احتمالا تاکسي يا اتومبيل خودتان را سوار خواهيد شد. بدین معنا که قیمت اسمی مسکن حدود ۳۳ درصد رشد کرده اما قیمت واقعی آن ۱۹ درصد کاهش یافته است.


از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ فروش آنها تا ۴۲ درصد افزایش یافته و درآمد خالص آنها ۹۶ درصد رشد پیدا کرد و از ۲٫۳ میلیارد دلار به ۴٫۵ میلیارد دلار رسید. قیمت مسکن در یک ماه ۸.۴ درصد افزایش یافت که بالاترین بازدهی را بین بازارهای سکه، دلار و سهام به خود اختصاص داد رشد سالیانه قیمت مسکن نیز ۳۲.۸ درصد به ثبت رسید. همیشه هدف سود خود را جلوتر از یک منطقه قرار دهید تا در صورت پر شدن Open interest در آن منطقه، ریسک بازگرداندن تمام سود خود را نداشته باشید. پس از آن، قیمت برای آزمایش مجدد به منطقه عرضه برمیگردد. یعنی همانطور که اخبار خوب بر افزایش تقاضا تاثیر میگذارد، اخبار بد هم باعث کاهش تقاضا و یا افزایش عرضه میشود. فرض کنيد در آمد شما کاهش يابد، طبيعي است که تقاضا براي نوشابه کاهش يابد. بنابراين کالاي عادي کالايي است که تقاضا براي آن با افزايش در آمد افزايش مي يابد يا به عبارتي تغييرات در تقاضا براي آن رابطه مستقيم با تغييرات در درآمد خريدار دارد.



اگر شما هر گونه read more سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از عرضه و تقاضا دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

Report this wiki page